حجت الاسلام والمسلمین محسن قمی روز دوشنبه درباره اتفاقات اخیر در کشور نیجریه در رابطه با شیخ شیعی الزکزکی افزود: متاسفانه در روزهای اخیر حادثه ای اتفاق افتاد و کاملا مشکوک به نظر می رسد و امکان دست داشتن اسرائیل در این حادثه به شکل پنهان وجود دارد.

بقیه در ادمه مطلب
وی ادامه داد: این حادثه باعث شد که با نادیده گرفتن حداقل حقوق انسان ها و نقض کرامت بشری افرادی را در دو یا سه مرحله در اطراف حسینیه زاریه و منزل شیخ به شهادت برسانند.
معاون امور بین المللی دفتر مقام معظم رهبری اظهار داشت: از سرنوشت خود شیخ اطلاع دقیقی فعلا در دست نیست اما احتمال این که توسط نیروهای دولتی بازداشت شده باشد بیشتر از آن است که به شهادت رسیده باشد.
حجت الاسلام قمی افزود: از همان لحظات آغازین حادثه هم تظاهرات اعتراض آمیز در داخل نیجریه و کشورهای آفریقایی علیه این مساله که نقض حقوق بشر است، برگزار شده و موسسه حقوق بشر اسلامی در لندن برای احقاق حق شیعیان مظلوم تلاش های بسیاری کرده است.
وی تصریح کرد: وزارت امور خارجه کشورمان نیز تماس هایی با مقام های ذیربط نیجریه داشته اند و امید است مسئولان ذیربط اجازه ندهند فضا وخیم تر شود و انتظار داریم مقصران شناسایی و نسبت به احقاق حق اینها در نیجریه و مراودات بین المللی اقدام شود.
حجت الاسلام قمی خاطر نشان کرد: رئیس جمهور نیجریه در اجلاس گازی که در جمهوری اسلامی ایران برگزار شد شرکت کرد و خدمت مقام معظم رهبری هم رسید و معظم له نیز از این که وی در تبلیغات انتخاباتی خود بر مساله فساد مالی در کشور خود داشت تشویق کرد.
وی افزود: نیجریه کشور بسیار مهمی در آفریقاست و با توجه به ترکیب جمعیتی آن شامل مسیحی و مسلمان و با توجه به فقر مضاعفی که در این کشور وجود دارد، گرایش به مکتب اهل بیت که همان منطق عقلانیت، اعتدال و ظلم ستیزی است، در آنجا بسیار زیاد است.
معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری اضافه کرد: شیخ زکزکی که رهبر جمعیت طرفداران اهل بیت در نیجریه است میلیون ها هوادار دارد و شاید یکی از علل بروز احساسات مردم در مراسم راهپیمایی اربعین در شهر زاریا بود.
حجت الاسلام قمی افزود:سال گذشته در راهپیمایی روز قدس با حمله عناصر مشکوکی که نهایتا مشخص نیست چه بود، اما همه تحلیل ها سمت و سوی اسرائیل را نشانه گرفتند، سه نفر از فرزندان وی به شهادت رسیدند.